علائم و درمان بینی شکسته (عمل بینی شکسته چگونه است؟)

بینی شکسته 1

علائم و درمان بینی شکسته (عمل بینی شکسته چگونه است؟)

وقتی شکستگی یا ترک در استخوان بینی اتفاق بیفتد، بینی دچار شکستگی شده است. در اکثر موارد، بینی شکسته، دچار شکستگی و آسیب در استخوان روی پل بینی است. این ها مهم ترین علائم بینی شکسته هستند.  شکستگی بینی، اغلب در اثر ضربه به صورت به وجود می آید. ضربه می تواند به علت تصادف، سقوط، برخوردهای شدید فیزیکی یا در تمرینات ورزشی تماسی اتفاق بیفتد. شکستگی بینی اغلب دردناک است و موجب ایجاد ورم و کبودی در اطراف چشم ها و بینی می شود. درمان بینی شکسته که با درد و ناراحتی همراه است باید به سرعت انجام شود.

شکستگی خفیف بینی، اغلب پس از گذشت سه هفته بهبود می یابد. در صورتی که علائم روز به روز بدتر شوند، فرد هر چه سریعتر باید توسط یک پزشک متخصص و با تجربه در زمینه عمل بینی تحت درمان و معالجه قرار بگیرد تا دچار وضعیت خطرناک و عوارض طولانی مدت نشود. این امر برای کودکان از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار است. مقاله زیر با هدف بررسی علائم بینی شکسته و چگونگی درمان بینی شکسته نگارش شده است. اگر می خواهید در این مورد بیشتر بدانید با ادامه مقاله زیر همراه باشید.

علائم شکستگی بینی چیست؟

برخی افراد از ترس اینکه مبادا بینی آنها به جراحی نیاز پیدا کند، شکستگی بینی را نادیده می‌ گیرند و معتقد هستند که به مرور زمان شکستگی جوش خواهد خورد و مشکلی به وجود نمی‌ آید، اما این یک باور اشتباه هست درمان بینی شکسته هر چه سریعتر انجام شود، از ایجاد نقص و قوس های حاد روی بینی جلوگیری می شود و درمان راحت تر انجام خواهد شد. بنابراین علائم بینی شکسته باید جدی گرفته شوند. در کل، دلیل شکستگی بینی هر چه که باشد، به طور معمول افراد ممکن است، علائم زیر را به خاطر بینی شکسته خود تجربه کنند:

• شکستگی بینی مانند سایر شکستگی‌های با ورم و قرمزی یا کبودی پوست اطراف ناحیه آسیب دیده همراه است.
  • هنگام لمس بینی صدایی مانند صدای ترقه شنیده می شود.
  • بینی شکسته شده اغلب حساس است و هنگام لمس با احساس درد همراه خواهد بود.
  • بینی که دچار آسیب دیدگی شده باشد شکل ظاهری آن نیز تغییر خواهد کرد و مانند قبل صاف و هموار نخواهد بود.
  • یکی دیگر از علائم بینی شکسته که بسیار آزار دهنده است، دشواری در تنفس می باشد. شکستگی بینی ممکن است، باعث انسداد راه‌های هوایی بینی شده باشد.
  • ترشح مدام مخاط از بینی یکی دیگر از علائم بینی شکسته است که گاهی ممکن است با عفونت نیز همراه باشد.
  • در موارد شدید خونریزی بینی، مرتب ادامه خواهد داشت.

بینی شکسته 3

درمان بینی شکسته چیست؟

اگر بینی شما شکسته شده است و خونریزی آن متوقف نمی شود و همچنین به صورت مرتب مایع شفافی از بینی شما خارج می شود، باید برای درمان بینی شکسته بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر در تنفس مشکل دارید یا سر و گردن شما دچار آسیب شده است. هنگام مراجعه به پزشک، در ابتدا با انجام معاینه فیزیکی نوع و میزان شکستگی بینی مشخص می شود.

برای درمان بینی شکسته، ابتدا ممکن است پزشک از یک بی حس کننده موضعی استفاده نماید. اگر آسیب دیدگی بینی جدی باشد، به طوری که علاوه بر بینی، نواحی دیگر صورت را تحت تاثیر قرار داده باشد، پزشک درخواست تصویربرداری با اشعه ایکس یا رادیو گرافی می نماید تا به صورت دقیق محل و میزان آسیب را مشخص کند. البته که تشخیص اصلی معاینه است اما در صورت لزوم عکس رادیولوژی مانند سی تی اسکن درخواست می گردد. اگر میزان آسیب دیدگی بینی زیاد نباشد، می توان درمان بینی شکسته را به شکل زیر انجام داد:

• اولین اقدامی که باید انجام داد درمان ورم بینی شکسته است برای این منظور، یک کیسه یخ را در درون پارچه یا حوله بپیچید و روزانه به طور مرتب هر ۱۵ دقیقه یکبار روی بینی خود بمالید.
  • هنگام خوابیدن سر خود را بالاتر از بدن تان قرار دهید. برای این کار، بالش های نرم را زیر سر خود بگذارید. این روش نیز به کاهش تورم کمک خواهد کرد.
  • استفاده از عینک بعد عمل بینی تا زمانی که تورم شما از بین نرفته،ممنوع است.
  • اگر درد شدیدی احساس نمی کنید، به مدت ۱۵ دقیقه بالای سوراخ های بینی را فشار دهید.
  • از مسکن برای کاهش درد استفاده کنید.
  • در صورت خونریزی، مصرف انواع مکمل ویتامین e یا داروهای ضد انعقاد خون را متوقف کنید.

بینی شکسته

عمل بینی شکسته چگونه است؟

بینی شکسته همیشه به عمل جراحی نیاز ندارد. درمان بینی شکسته می تواند تنها با بستن آتل یا قرار دادن گاز و پانسمان نرم در داخل سوراخ های بینی، انجام شود. اگر استخوان بینی یا غضروف ها جابجا شده باشد، پزشک می تواند، به صورت دستی استخوان را  جا بیندازد. گاه نیز لازم است از ابزارهای ویژه ای جهت صاف کردن استخوان ها یا درمان جابجایی غضروف بینی یا غضروف های آسیب دیده استفاده شود. اگر شکستگی غضروف بینی یا استخوان ها بسیار حاد باشد، عمل شکستگی بینی انجام می شود. در واقع عمل بینی شکسته، زمانی انجام می‌شود که میزان آسیب های وارد شده از طریق درمان های خانگی یا مراقبت های اولیه در منزل امکان‌پذیر نباشد.

شکستگی بینی می تواند باعث انحراف سپتوم شود. در این صورت تیغه بینی جابجا شده و باعث نازک شدن و باریک شدن مجاری بینی می شود. این مشکل تنها از طریق جراحی قابل درمان است. همچنین اگر شکستگی بینی، باعث جمع آوری خون و لخته شدن آن شود، هماتوم سپتوم را به وجود خواهد آورد. این یک وضعیت جدی  است که می تواند به غضروف های بینی آسیب برساند. به همین دلیل عمل شکستگی بینی شده، هر چه سریعتر باید انجام شود. درمان بینی شکسته به روش های زیر، تحت نظر پزشک انجام خواهد شد:

• عمل بینی شکسته به روش بسته: در روش عمل بینی بسته پزشک سعی می کند، بدون ایجاد برش خارجی، ایرادات و شکستگی های بینی را رفع نماید. بعد از عمل نیز ممکن است، بیمار به گچ یا اسپلینت نیاز داشته باشد.
  • جراحی بینی شکسته به روش رینوپلاستی باز: اگر میزان آسیب و صدمه زیاد باشد، پزشک از روش جراحی باز بینی جهت رفع آسیب های وارده، بهبود و ترمیم استخوان ها و غضروف های بینی استفاده خواهد کرد. استفاده از این روش به ویژه برای بینی های گوشتی موثر است، زیرا غضروف ها ضعیف بوده و پزشک باید در مواقع لازم پیوند غضروف انجام دهد. این پیوند از طریق جراحی باز بسیار بهتر انجام خواهد شد، زیرا پزشک دسترسی بهتری به ساختار بینی از این طریق خواهد داشت.
  • عمل بینی شکسته از طریق سپتوپلاستی: اگر بر اثر شکستگی، تیغه بینی دچار انحراف شده باشد، عمل شکستگی بینی استخوانی، از طریق سپتوپلاستی با هدف اصلاح تیغه بینی و ایجاد تعادل بین حفره های بینی انجام خواهد شد.

بینی شکسته 2

ممکن است در مورد عمل شکستگی بینی با لیزر شنیده باشید. شکستگی بینی از طریق لیزر قابل درمان نیست. عمل بینی با لیزر هیچ تأثیری روی تغییر بافت‌ ها یا  غضروف ها نخواهد داشت. با استفاده از لیزر تنها می‌توان مشکلات پوست روی بینی را درمان نمود، ولی نمی‌ توان از آن برای ترمیم استخوان های غضروف های آسیب دیده استفاده کرد.

عمل بینی شکسته کودکان چگونه است؟

کودکان، یکی از گروه های آسیب پذیر  هستند که به راحتی ممکن است، دچار شکستگی بینی شوند. اگر شکستگی حاد نباشد کودکان نیز مانند بزرگسالان، در ابتدا تحت مراقبت‌های اولیه قرار می‌گیرند. در صورت جدی بودن عوارض و علائم بینی شکسته کودکان، از طریق جراحی درمان می‌ شود.

نکته مهم: مراقبت های بعد از جراحی بینی شکسته، بسیار جدی گرفته شوند، زیرا باعث می شوند،  بیمار روند بهبودی را با آرامش و سرعت بیشتری طی نماید. اگر این مراقبت ها جدی دنبال شوند، بیمار از عوارض جانبی همچون شکستن بینی بعد از عمل و جراحی ثانویه در امان خواهد بود. رعایت نکات اساسی بعد از جراحی بینی شکسته برای کودکان باید با وسواس و دقت بیشتری دنبال شود، زیرا کودکان به دلیل شیطنت و بازیگوشی بیشتر در معرض آسیب مجدد قرار دارند. بنابراین در صورت مشاهده هر گونه علائم بینی شکسته فورا به پزشک مراجعه نمایید.

برای آگاهی بیشتر درباره مراقبت های بعد از جراحی بینی اینجا کلیک کنید.

بینی شکسته 4

هزینه عمل بینی شکسته چقدر است؟

به طور دقیق نمی توان هزینه عمل شکستگی بینی را تخمین زد، زیرا نوع شکستگی، نحوه درمان، میزان آسیب و… از بیماری به بیمار دیگر فرق می کنند. همه این موارد می توانند تعیین کننده میزان آسانی یا دشواری عمل باشند و در هزینه نهایی عمل بینی شکسته تاثیر گذار باشند.

معرفی بهترین پزشک جراح برای درمان بینی شکسته

چیزی که بیشتر از هزینه عمل شکستگی بینی باید مورد توجه قرار داد، مهارت و تخصص بهترین جراح بینی است که جراحی بینی را به عهده می گیرد. درمان بینی شکسته باید به صورت اصولی و با احتیاط انجام شود تا بیمار نیازی به جراحی ثانویه نداشته باشد. خانم دکتر شیما حاجی بگلو، یکی از ممتازترین پزشکان در زمینه جراحی گوش، حلق و بینی هستند که سال ها در زمینه عمل بینی استخوانی و عمل بینی گوشتی تخصص دارند و گویای این مطلب، سابقه درخشان ایشان در این زمینه است. علائم بینی شکسته شما را آزار می دهد، جهت مشاوره و نوبت دهی برای عمل شکستگی بینی با ایشان می توانید از طریق شماره تلفن ۰۹۰۴۶۳۷۶۳۴۸ اقدام نمائید.

منبع:

بهترین جراح بینی و زیبایی بوده و در حال حاضر دارای مدرک علمی و تخصص های زیر می باشند: