علائم انحراف بینی و تیغه بینی در بزرگسالان، کودکان و نوزادان

علائم انحراف بینی 1

انحراف بینی مشکلی است که در اثر انحراف سپتوم بینی ایجاد می شود و در اکثر اوقات منجر به عمل جراحی می شود. سپتوم، همان تیغه بینی است که از استخوان و غضروف تشکیل شده و حفره های بینی را به دو قسمت مساوی (چپ و راست) تقسیم می‌کند. وقتی تیغه بینی به هر کدام از این قسمت ها منحرف شود، انحراف تیغه بینی رخ داده است. علائم انحراف بینی ممکن است خفیف یا شدید باشند. ممکن است، این علائم در افراد مختلف  متفاوت باشد. در موارد حاد انحراف بینی مشکلات عمده‌ای از جمله سردرد و درد صورت برای فرد به همراه دارد.

از همین رو مراجعه به پزشک متخصص می تواند تنها گزینه ای باشد که به شما در درمان این نوع تروما بینی کمک کند. تشخیص صحیح انحراف بینی، علائم و مشکلات ناشی از کجی تیغه بینی و انتخاب درمان مناسب، همگی در حل این مشکل مؤثر خواهند بود. این مقاله با هدف بررسی علائم انحراف بینی در نوزادان، کودکان و بزرگسالان نگارش شده است. با مطالعه مطالب زیر می توانید اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورید.

درخواست مشاوره رایگان

برای مشاوره  تخصصی توسط خانم دکتر حاجی بگلو فرم زیر را تکمیل کنید.

علت انحراف بینی چیست؟

قبل از اینکه به علائم انحراف بینی بپردازیم، بهتر است علت به وجود آمدن آن را بدانید. انحراف سپتوم بسیار شایع است و گزارش شده ۸۰ درصد افرادی که از مشکلات مربوط به بینی رنج می برند، دارای انحراف بینی  هستند. انحراف بینی به دلایل مختلفی ایجاد می ‌شود. مهم‌ ترین علت به وجود آمدن انحراف در تیغه بینی، صدماتی است که فرد در طول زندگی خود ممکن است تجربه کند. در زیر مهمترین علت انحراف بینی پرداخته شده است:

علائم انحراف بینی

• صدمات ورزشی: این صدمات به ویژه در ورزش های تماسی، مانند فوتبال، بسکتبال هاکی، کشتی، بوکس و هنرهای رزمی به وجود می آیند. هرگونه تماس ناگهانی توپ یا ضرباتدست در ورزش های رزمی می تواند آسیب به تیغه بینی وارد کند. به طور حتم ضربات شدیدتر آسیب بیشتری را به وجود خواهند آورد.
  • سقوط و برخورد با زمین: اگر فرد به هر دلیلی تعادل خود را از دست بدهد و از ارتفاع به سمت پایین سقوط کند، به احتمال زیاد اولین قسمتی که در صورت او آسیب خواهد دید، بینی است.
  • تصادفات رانندگی: هنگام تصادف احتمال پرت شدن به سمت جلو و ضربه به بینی نیز زیاد است.
  • ضربه زدن هنگام دعوا: هنگام دعوا ممکن است در اثر اصابت ضربه بینی فرد آسیب ببیند.
  • مشکلات مادرزادی و ژنتیکی: یکی دیگر از علت های ابتلا به انحراف سپتوم مشکلات مادرزادی است که در بدو تولد وجود دارند. برخی از این مشکلات ممکن است ناشی از زایمان سخت یا بیماری بافت همبند باشند.

علائم انحراف تیغه بینی چیست؟

درباره علت انحراف بینی دانستید، سوال مهم دیگر این است که نشانه های انحراف بینی چیست؟در برخی موارد انحراف سپتوم، بدون علامت است و فرد ممکن است، متوجه این ناهنجاری در بینی خود نشود، اما در اکثر موارد، علائم انحراف بینی موجب ناراحتی فرد می شوند. این علائم در بزرگسالان، نوزادان و کودکان ممکن است متفاوت باشد. از جمله مهم‌ ترین علائم و نشانه های انحراف بینی در بزرگسالان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ایجاد گرفتگی در سوراخ های بینی: این گرفتگی می تواند در یک یا هر دو سوراخ بینی رخ دهد و هنگامی که این اتفاق بیفتد فرد به سختی تنفس خواهد کشید. البته این عارضه بیشتر زمانی رخ می‌دهد که فرد مبتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی شده باشد یا دارای حساسیت یا آلرژی باشد.
  • درد در ناحیه اطراف بینی: یکی دیگر از علائم انحراف بینی، درد صورت است که بیشتر در نواحی اطراف بینی آزاردهنده می‌ باشد. این به دلیل کج شدن تیغه بینی است و می تواند اعصاب آن ناحیه را تحت تاثیر قرار دهد.
  • خروپف با صدای بلند: این نیز یکی از علائم انحراف بینی است که به دلیل تورم بافت بینی به وجود می آید و علاوه بر بزرگسالان در نوزادان و کودکان نیز دیده می شود.

علائم انحراف بینی 2

• تنگی نفس هنگام دراز کشیدن در یک سمت: انحراف بینی می تواند در تنفس کشیدن هنگام خواب اختلال ایجاد کند، به طوری که فرد، هنگام خواب فقط در یک سمت می‌تواند راحت نفس بکشد.
  • خون‌ریزی های مکرر: به علت عدم عبور صحیح جریان هوا در بینی به مرور سوراخ های بینی خشک و پوسته پوسته می شوند. این می تواند در نهایت با خونریزی همراه باشد.
  • ابتلا مکرر به سینوزیت: علائم انحراف بینی و سینوزیت با هم ارتباط مستقیمی دارند. ترشحات سینوسی از طریق مجاری خود وارد بینی می شوند. انحراف سپتوم باعث می‌شود تا در مجاری سینوسی انسداد ایجاد شده و فرد به مرور دچار مشکلات سینوسی شود، زیرا ترشحات درون سینوس ها راهی برای فرار ندارند و به مرور جمع می شوند. این در نهایت بیماری ‌های سینوسی را موجب می شود.
  • سر درد: این از دیگر علائم انحراف بینی است. البته همه سردردها نشان دهنده انحراف بینی نیستند. در مواردی که انحراف بینی شدید باشد، طوری که تیغه بینی دچار آسیب شدید شده باشد، این مشکل رخ می دهد.

علائم انحراف بینی در نوزادان و کودکان

مدتی طول می کشد تا بافت نرم و انعطاف پذیرتر بینی کودک استحکام لازم را پیدا کند، بنابراین از دوران نوزادی تا  کودکی احتمال انحراف تیغه بینی وجود دارد. در واقع کودکان مستعد ایجاد انحراف سپتوم در اثر ورود هر نیروی قابل توجهی که به بینی فشار می آورد، هستند. انحراف سپتوم در کودکان می تواند به دو صورت ایجاد شود. این می تواند ناشی از یک اختلال مادرزادی یا در اثر ضربه به بینی باشد. بسیاری از کودکان به دلیل آسیبی که در طول فرآیند زایمان رخ می دهد، دچار انحراف تیغه بینی می شوند. همچنین ممکن است انحراف تیغه بینی در دوران جنینی به دلیل فشاری که جنین به دیواره رحم وارد می کند، اتفاق بیفتد.

کودکان نیز مانند بزرگسالان از انحراف بینی رنج می برد و برخی از علائم این مشکل در آنها مانند بزرگسالان است، اما مشکلات تنفسی و عفونت های سینوسی مکرر از علائم انحراف بینی در کودکان و نوزادان نیز هستند، که بیش از سایر علائم مشاهده می شوند. نوزادانی که از کجی تیغه بینی خود رنج می‌ برند، به سختی از راه بینی نفس می کشند.

عدم خروج ترشحات سینوسی به دلیل انحراف بینی در کودکان، مانند بزرگسالان می‌تواند به عفونت‌های مکرر سینوسی منجر شود. این می تواند گرفتگی در سوراخ های بینی را نیز به همراه داشته باشد. اگر علائم انحراف تیغه بینی در کودکان و نوزادان به سرعت تشخیص داده شود، می توان درمان را نیز به سرعت آغاز نمود. اگر فرزند شما مشکلات مداومی مانند عفونت‌های مزمن سینوسی، خونریزی‌های مکرر بینی، مشکل در تنفس، مسدود شدن سوراخ‌های بینی و… دارد، به یک پزشک متخصص جهت مشاوره و راهکارهای اساسی درمانی مراجعه نمایید.

چگونگی تشخیص و درمان انحراف بینی

علائم انحراف بینی 3

اگر به علائم انحراف بینی مشکوک هستید، جهت اطمینان از انحراف بینی باید به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. پزشک از طریق معاینه و با استفاده از اسپکولوم به راحتی می تواند انحراف بینی را تشخیص دهد. در بعضی مواقع انحراف بینی از طریق معاینه ساده به راحتی قابل تشخیص نیست. در این صورت پزشک ممکن است از آندوسکوپ استفاده نماید. درخواست برای انجام آزمایش سی تی اسکن نیز از مواردی است که به پزشک در تشخیص انحراف بینی کمک می کند. هنگام مراجعه به متخصص، درباره  تمام علائمی که به آنها مشکوک هستید با او صحبت کنید.

اگر انحراف بینی به درستی تشخیص داده شد، بهترین راه درمان آن جراحی سپتوپلاستی یا همان جراحی انحراف تیغه بینی است. روش های غیر از جراحی نیز برای درمان علائم انحراف بینی وجود دارند، اما از آنجا که به درمان قطعی انحراف سپتوم کمک نمی‌کنند، پزشکان سپتوپلاستی را توصیه می کنند.

اگر می خواهید درباره جراحی انحراف بینی یا  سپتوپلاستی بیشتر بدانید، اینجا کلیک کنید.

برای کودکان مبتلا به انحراف تیغه بینی چه درمان هایی وجود دارد؟

چندین گزینه مختلف برای درمان انحراف سپتوم در کودکان در دسترس است.

• داروهای ضد احتقان ممکن است برای کمک به کاهش التهاب و تورم در مجاری بینی تجویز شوند. . این داروها تنفس را آسان‌ تر می کنند.
  • اسپری های بینی نیز ممکن است برای کمک به کاهش علائم استفاده شوند، اما می توانند عوارض جانبی و همچنین اثر برگشتی ایجاد کنند که باعث بدتر شدن علائم انحراف بینی می شود. به این دلایل، استفاده طولانی مدت از اسپری های بینی معمولاً توصیه نمی شود.
  • اگر گزینه‌های محافظه‌ کارانه‌ ذکر شده مانند داروهای خوراکی و اسپری‌های بینی اثرتسکینی کافی نداشته باشند، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود.

سخن آخر

علائم انحراف بینی در هر شخص ممکن است، متفاوت باشد. کودکان و نوزادان نیز مانند بزرگسالان از این عارضه رنج می برند. چگونگی تشخیص و درمان انحراف بینی باید تحت نظر یک جراح متخصص و حاذق مانند خانم دکتر شیما حاجی بگلو انجام شود تا مشکلات مربوط به انحراف بینی از بین بروند و شما دیگر هیچ گونه علائم انحراف بینی را تجربه نکنید. ایشان از جراحان ممتاز گوش، حلق و بینی هستند.

علائم انحراف بینی 4

کارنامه درخشان و نتایج موفقیت آمیز در زمینه جراحی های ذکر شده باعث شده تا ایشان به عنوان یکی از برترین متخصصین برای جراحی گوش و حلق و بینی  شناخته شوند. اگر شما هم می خواهید از یک جراحی ایمن، مطمئن و موفقیت آمیز بهره مند شوید، می توانید با شماره تلفن ۰۹۰۴۶۳۷۶۳۴۸ تماس حاصل فرمایید.

درخواست مشاوره تخصصی

برای مشاوره تخصصی با خانم دکتر حاجی بگلو فرم زیر را تکمیل نمایید.

منبع: https://www.dfwsinusselect.com/2016/07/27/signs-deviated-septum-children/

بهترین جراح بینی و زیبایی بوده و در حال حاضر دارای مدرک علمی و تخصص های زیر می باشند: